Coraz częściej słyszy się, że ktoś doznał kontuzji kolana. Coraz częściej spotyka to nie tylko sportowców. Podczas takiego urazu niezwykle ważna jest rehabilitacja, dzięki której będziemy mogli szybko wrócić do zdrowia.

Ćwiczenia rehabilitacyjne na kolano

W przypadku urazu kolana niezbędne jest udanie się do specjalisty. To on powinien zalecić nam, jakie ćwiczenia należy wykonywać. Jednak w przypadku takiego uszkodzenia, często wiele z nich będziemy mogli robić sami w domu. Co dla wielu będzie dużym ułatwieniem, ponieważ nie trzeba nigdzie dojeżdżać oraz rezerwować na to więcej czasu. O jakich ćwiczeniach warto pamiętać? O tym powiemy zaraz. Na początku należy wspomnieć o czymś ważniejszym, czyli rozgrzewka.

usg kolana

Pewnie każdy, kto chociaż raz w życiu uprawiał, jakiś sport słyszał, że należy od tego zacząć aktywność fizyczną. Wiele osób z tego rezygnuje. Co wcale nie jest dobre. Tak jak jej nazwa wskazuje, podczas niej będziemy rozgrzewać mięśnie i przygotowywać je do pracy fizycznej. Trzeba o tym pamiętać, jeśli ćwiczeniami chcemy zmniejszyć dolegliwości kolana, a nie je powiększyć. W tym przypadku najlepiej po prostu wybrać dziesięciominutowy marsz, który uruchomi mięśnie nóg. Jeśli lekarz nie zalecił nam chodzenia, wystarczy posmarować nogi odpowiednimi maściami rozgrzewającymi, które mają podobny efekt.

Zanim zaczniemy omawiać ćwiczenia, musimy jeszcze wspomnieć o jednej rzeczy. Aktywność musimy wykonywać bardzo dokładnie. Zapomnijmy o szybkości, w tym przypadku liczy się jakość wykonywania ćwiczeń. Dzięki temu nie będziemy odczuwać bólu. Kiedy pojawi się jakieś nieprzyjemne uczucie, należy zaprzestać i zgłosić to swojemu specjaliście. Rehabilitacja ma przynieść nam korzyści, a nie sprawić, że pogłębimy schorzenie.

Jakie ćwiczenia wykonywać?

Przede wszystkim ćwiczenia, które wybierzemy, powinny zwiększać zakres ruchu kolana, kiedy występują problemy ze zginaniem albo wyprostowaniem. Pierwszym ćwiczeniem, dzięki któremu będziemy mogli to uzyskać jest ślizganie pięty po podłożu lub ścianie. Należy położyć się na plecach i przesuwać nogę w stronę naszego pośladka.

Dzięki czemu kolano będzie się lekko zginać. Pamiętaj, że jeśli poczujesz ból, zmniejsz intensywność ćwiczenia. Efekty nie przydają natychmiast, a stopniowe powiększanie poziomu trudności zadania nie sprawi nam żadnych problemów. Kolejnym ćwiczeniem, o którym warto wspomnieć jest, wzmacnianie siły mięśniowej kolana. Po różnych zabiegach, kiedy jesteśmy unieruchomieni, warto zadbać o wzmacnianie tej części ciała, aby szybciej wrócić do pełnej sprawności.

W każdym planie rehabilitacji takie ćwiczenia powinny się znaleźć. Do takich ćwiczeń należy, prostowanie nogi siedząc albo po prostu uniesienie wyprostowanej nogi. Nie można również zapomnieć o napinaniu mięśni np. mięśnia czworogłowego albo tylnej grupy mięśni uda. Warto spytać się lekarza, jak często powinniśmy wykonywać ćwiczenia. Konsultacje w tym temacie są bardzo ważne, ponieważ dzięki nim możemy ćwiczenia wykonywać bezpieczniej.